Reise:liv og KI-dag 2025
Onsdag 5. november
09:00-10:00: Ankomstregistrering i foajéen i 2. etg utenfor plenumssalen på The Hub.
10.00: Velkommen og innledning v/Aase Marthe Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.
Utvikling i turismen i Norge v/ Margrethe Helgebostad, Fagansvarlig analyse Reiseliv, Innovasjon Norge
Ny Handlingsplan for reiseliv. Presentasjon av den nye handlingsplanen for reiseliv inkl. samtale med Morten Thorvaldsen, Konserndirektør hotell og restaurant, Thon Gruppen, Anders Nyland, Reiselivsdirektør, Visit Bergen.
Kritiske suksessfaktorer i internasjonal merkevarebygging og markedsføring v/Paal Fure, CEO Norge og Nord Europa, Dentsu Norge AS
Paal Fure er en av Norges mest ettertraktede foredragsholdere innen moderne merkevarebygging og marketing. Som CEO for Dentsu i Nord-Europa og Norge, har han ansvar for over 2 000 ansatte på tvers av alle fagområder innen moderne marketing i 9 land. På Reise:liv 2025 vil han by på innsikt om sentrale trender i en ny databasert, AI-drevet oppmerksomhetsøkonomi. Utfordringer og muligheter vi som bransje alle er påvirket av.
Nordic Brand in a global context v/Erik Modig, CEO Marketing Levels AB og professor ved Handelshögskolan i Stockholm.
Samtale med næringsaktører om den nye Markedsføringsstrategien. Hedda Felin, CEO, Hurtigruta og Petra Sestak-Flagestad, Reiselivssjef/Adm. Direktør, Trøndelag Reiseliv AS
13.00-14.00: Lunsj
Etter lunsj er det parallellsesjoner og forhåndsbookede én-til-én-møter.
14.00-14.45: Parallellsesjon 1
- Eksportsatsningen for Reiseliv. Sammen for vekst: Slik kan din bedrift dra nytte av nasjonal eksportsatsing for reiseliv
I denne parallellsesjonen får du vite mer om hvordan din bedrift kan delta i den nasjonale eksportsatsingen for reiselivet, og hvilke konkrete fordeler og muligheter dette gir. Du lærer mer om de ulike tiltakene innenfor målrettet markedsføring, tiltak innenfor B2B-B2C samt kompetanseprogrammer og hvordan satsingen kan bidra til økt synlighet og salg i viktige internasjonale markeder som Storbritannia og Tyskland.
- Innovasjon Norge – markedsføring, kompetanseheving og finansiering
Hvordan kan vi sikre at norsk reiseliv utvikler seg i en mer lønnsom og bærekraftig retning – samtidig som vi skaper helårige arbeidsplasser og attraktive reisemål over hele landet?
Innovasjon Norge har et tydelig oppdrag: å styrke reiselivsnæringen gjennom strategisk markedsføring, kompetanseheving, finansieringsordninger og utvikling av bærekraftige reisemål.
I denne seksjonen får du innsikt i hvordan Innovasjon Norges tjenester – fra Merket for Bærekraftig Reisemål til Global Growth-programmer, markedsinnsikt og kalkulatorer, finansiering, samt internasjonal synlighet via Visit Norway – bidrar til å realisere målene i Nasjonal reiselivsstrategi. Du vil møte ekspertene og få innblikk i hvordan Innovasjon Norge jobber for å redusere klimaavtrykk, øke eksportverdi og skape ringvirkninger i lokalsamfunnene og hvordan vi jobber med å styrke merkevaren vår i attraktive målgrupper. Sammen utforsker vi hvordan reiseliv kan være både vekstmotor og samfunnsbygger – med lavest mulig utslipp og høyest mulig lokal verdiskaping.
15.00-15.45: Parallellsesjon 2
- Innovasjon Norge – markedsføring, kompetanseheving og finansiering
(Se informasjon om sesjonen fra parallellsesjon 1)
- Årets nye markedskonsepter. Sammen skaper vi sterkere historier! - Fairy Tale Finder og What Shaped Norway
Hvordan kan vi sammen løfte fortellingene som får folk til å drømme, reise og oppleve?
I denne sesjonen inviterer vi deg inn i universene bak Fairy Tale Finder og What Shaped Norway – to nye konsepter som setter fantasien og opplevelseslysten i spill. På Reise:Liv får du korte og inspirerende presentasjoner av kampanjene, før vi bryter ut i grupper. Her kan du som innholdsskaper, markedsfører eller representant for en lokal reiselivsaktør utforske hvordan akkurat din stemme kan bygge videre på den oppmerksomheten disse initiativene skaper.
Du velger selv hvilken kampanje du vil dykke dypere inn i – familieeventyr langs veien (Fairytale Finder) eller sagn og myter i naturen (What shaped Norway). Begge kampanjene får videre liv gjennom betalte kanaler også i 2026, så her er det ekstra gode muligheter til å skape ringvirkninger for ditt innhold og dine prosjekter.
16.00-16.45: Parallellsesjon 3
- Årets nye markedskonsepter. Sammen skaper vi sterkere historier! – Hot & Cold (city break) og Find your snow
Hvordan kan vi sammen løfte fortellingene som får folk til å drømme, reise og oppleve?
I denne sesjonen inviterer vi deg inn i universene bak Hot & Cold og Find your Snow – to nye konsepter som løfter fram kontraster, kultur og ekte vinteropplevelser i Norge.
På Reise:Liv får du korte og inspirerende presentasjoner av kampanjene, før vi bryter ut i grupper. Her kan du som innholdsskaper, markedsfører eller representant for en lokal reiselivsaktør utforske hvordan akkurat din stemme kan bygge videre på den oppmerksomheten disse initiativene skaper.
Du velger selv hvilken kampanje du vil dykke dypere inn i – vinterlig storbyferie (Hot and Cold) eller opplevelser på snø (Find your snow). Begge kampanjene får videre liv gjennom betalte kanaler også i 2026, så her er det ekstra gode muligheter til å skape ringvirkninger for ditt innhold og dine prosjekter.
- Eksportsatsningen for Reiseliv. Sammen for vekst: Slik kan din bedrift dra nytte av nasjonal eksportsatsing for reiseliv
Torsdag 6. november – KI-dagen
Nytt av året er at vi ønsker velkommen til en valgfri ekstra dag. Temaet for denne dagen er kunstig intelligens (KI).
Hvordan kan kunstig intelligens (KI) bidra til å styrke reiselivsnæringen i Norge? På KI-dagen ønsker vi å utforske mulighetene, utfordringene og verktøyene som former fremtidens reiseliv.
09:00-11:30 Plenumssesjon
Vi starter dagen med innsikt i hvordan KI allerede brukes i reiselivet – både internasjonalt og i Norge. Du får blant annet høre om konkrete eksempler fra næringen og høre om etiske og sikkerhetsmessige problemstillinger knyttet til KI-bruk.
11:30-12:30 Lunsj
12:30-15:30 Velg din egen læringssti
Etter plenum deles vi inn i grupper, hvor du selv velger hva du vil fordype deg utifra ditt behov.
For hvem?
Arrangementet passer for alle som jobber med utvikling, markedsføring, salg eller strategi i reiselivsnæringen – og som kanskje ikke er helt kommet i gang med KI men er nysgjerrige på hvordan KI kan skape verdi.