Hva kan du forvente av våre B2B reiselivseventer?

Innovasjon Norge hjelper deg å få innsikt og kunnskap om markeder, finne relevante turoperatører ute i markedene og hvilke aktiviteter som passer best for norske partnere.
Ulrike og Kari Anne i møte på IMEX
© Siri-Ann Roska, Innovasjon Norge

Innovasjon Norge avgjør hvilke aktiviteter som passer best for de ulike markedene, og hva som er mest effektivt med tanke på kost/nytte

Innovasjon Norge fremhever tilbydere med bærekraftssertifisering av sine aktiviteter

Vi er her for dere, bruk oss!

Hvilke B2B aktiviteter tilbyr vi?

  • Workshoper
  • Famtriper
  • Webinarer
  • Salgsturer
  • Internasjonale messer
  • Lokale messer

Workshoper:

  • Norwegian Travel Workshop
  • Tema-workshoper
  • Lokale workshoper ute i markedene

På våre lokale workshoper får du individuelle møter med relevante turoperatører i markedet. Du mottar en markedsmanual, der du kan lese om alle turoperatørene som deltar. Vi sender ut en produktmanual til alle deltakende turoperatører, der de kan lese mer om produkter og destinasjoner. Du vil få innsikt i og kunnskap om markedene.

Det er ditt ansvar å skaffe deg kunnskap om turoperatørene i forkant av workshopen og å følge opp etter hvert møte. Det oppfordres til å delta i nettverksaktiviteter og/eller sosiale arrangementer. Etter workshopen sender Innovasjon Norge ut evalueringer til alle deltakere. Du får tilgang til et passende møtebookingssystem. Merk at ikke alle workshoper involverer forhåndsbookede møter. Vi tilbyr all logistisk støtte du vil komme til å trenge i løpet av arrangementet.

Hva kjøpere forventer av workshopene:

Relevante tilbydere ut fra det som etterspørres i markedet. Nye produkter og givende møter med godt forberedte tilbydere. Med konkret og konsis informasjon. At workshopen avholdes på et velegnet, lett tilgjengelig sted. At arrangementet er godt planlagt, med en god produktmanual, tydelig kommunikasjon i forkant og et godt organisert møteopplegg.

Tilbyderne forventes å ha de rette produktene for markedet, med informasjon tilgjengelig og bekreftede priser for de ulike sesongene. De forventer at man følger opp det man har blitt enige om i møtene og at vi legger godt til rette for nettverksbygging utover de mer formelle møtene.

Famtriper

Før og etter famtripen:

At Innovasjon Norge skal, med sin kunnskap om markedet, rekruttere relevante produkt- eller salgsansvarlige for din destinajon. Et utkast til timeplan må være klart god tid i forveien, slik at dette kan legges ved invitasjonen til turoperatørene. Innovasjon Norge gir tilbakemeldinger om programmet, slik at det passer inn i konseptet og dekker turoperatørenes behov. En detaljert timeplan må sendes til Innovasjon Norges representant senest 1 uke før.

Innovasjon Norge lager en markedsmanual som de norske partnerene kan bruke til å forberede seg med før famtripen. Vi lager en registreringslenke som alle deltakende tilbydere må fylle ut, slik at man kan lage en produktmanual. Vi sender så ut sender produktmanualen ut til alle registrerte kjøpere og en evaluering til alle kjøpere etter famtripen. Norske partnere må være i stand til og villige til å følge opp turoperatørene etter famtripen.

Under famtripen:

Destinasjonen er ansvarlig for famtripen, og da er det viktig at destinasjonen inntar en klar vertsrolle. En representant fra destinasjonen bør være til stede gjennom hele famtripen. En representant fra Innovasjon Norge kan være til stede gjennom hele famtripen for å fungere som bindeledd mellom tilbydere og turoperatører, for slik å kunne tilrettelegge for best mulig interaksjon.

Webinarer:

Webinars gir deg en mulighet til å vise fram destinasjonen og /eller produktene dine til turoperatører. Sammen finner vi en passende plattform for webinaret. Alle webinarer bør være rundt spesifikke, avgrensete temaer.

Den norske partneren er ansvarlig for innholdet, men Innovasjon Norge har siste ord når det gjelder hva som er relevant for det spesifikke markedet. IN skaffer relevante turoperatører og/eller reisebyråer i markedet. Destinasjonen framskaffer en produktmanual som skal kunne sendes ut sammen med invitasjonen. Så kan turoperatørene følge opp i etterkant av webinaret.

Salgsturer:

Innovasjon Norge i de respektive markedene tilbyr dette når de har anledning til det, siden slike salgsturer krever store ressurser og derfor må ha en vektig begrunnelse. Dette er relevant for norske partnere som allerede er aktive i markedet og vet hvilke kunder de ønsker å nå. Målet kan være å få nye produkter inn i turoperatørenes porteføljer, eller å styrke salget. Innovasjon Norge planlegger turen og vil også delta på denne. Den norske partneren forventes å gjøre seg kjent med turoperatørene i forkant av møter og skreddersy presentasjonene etter de ulike turoperatørenes kunnskaper og behov.

Internasjonale & lokale messer

Når man deltar på messer, setter Innovasjon Norge opp en fellesstand for å nå bedre ut. internasjonale messer er det kjøpere fra hele verden, mens på lokale messer kommer det bare kjøpere fra det landet. Norske partnere forventes å stå på stand i hele åpningsstiden, gjennom hele messen. Det er Innovasjon Norges ansvar å sørge for at alle deltakere overholder messe- og standregler. På standen tillater man bare representanter for partnere som har registrert seg hos Innovasjon Norge. Norske partnere er ansvarlige for å booke sine egne møter, og det er viktig å starte tidlig. IN inviterer relevante lokale kontakter til å besøke den norske standen.

Innovasjon Norge tar imot kunder til standen. Norske partnere framskaffer logoer som kan brukes til skilt (ingen bannere), og IN brander standen ifølge retningslinjene. Ved messer følger det ofte ekstra aktiviteter, som seminarer eller minglearrangementer. Norske partnere bestiller selv reise og opphold.

Publisert 8. apr. 2025Sist endret 20. juni 2025