Nasjonal arrangementsstrategi

Regjeringen skrev i sin stortingsmelding om norsk reiseliv Opplev Norge – unikt og eventyrlig (2017) at «Innovasjon Norge vil, i samarbeid med byene, utvikle en nasjonal arrangementsstrategi for hvordan Norge kan tiltrekke seg internasjonale idretts- og kulturarrangementer som kan gi grunnlag for økt verdiskaping i reiselivsnæringen».
Også i regjeringens strategi for Kultur og Reiseliv (2019) ble behovet for å utløse synergieffektene mellom arrangementer og Norge som reisemål fremhevet.
Torsdag 5. desember 2019 ble strategien overlevert regjeringen.
Bred og åpen prosess
Prosessen med å utvikle strategien var en åpen prosess, og et hundretalls interessenter fra idrett, kultur, reiselivsnæring og offentlige instanser ble involvert. Innhold og retning i strategien reflekterer diskusjonene som har blitt gjennomført i løpet av 2018 og 2019, blant annet på tre workshops.
Vekst og samhandling
Strategien er ment som en rettesnor for arrangører og destinasjoner som jobber med å tiltrekke nye arrangement og videreutvikle de eksisterende.
Den har som mål å skape vekst, samhandling og positive synergier mellom kultur, idrett og næringsliv. Den skal bidra til at Norge og norske aktører får maksimalt igjen for å være vertskap for ulike festivaler, mesterskap og andre arrangementer i hele landet. Den skal også gjøre Norge og norske aktører mer attraktive som vertskap internasjonalt, i kampen om å tiltrekke seg større internasjonale arrangementer.
