Nasjonal arrangementsstrategi

I 2019 fikk Norge en nasjonal arrangementsstrategi.
Drone shot of a concert stage in front of a huge crowd on a sloping hill
© Gunnar Kopperud / Fotografgunnarkopperud.no

Regjeringen skrev i sin stortingsmelding om norsk reiseliv Opplev Norge – unikt og eventyrlig (2017) at «Innovasjon Norge vil, i samarbeid med byene, utvikle en nasjonal arrangementsstrategi for hvordan Norge kan tiltrekke seg internasjonale idretts- og kulturarrangementer som kan gi grunnlag for økt verdiskaping i reiselivsnæringen». 

Også i regjeringens strategi for Kultur og Reiseliv (2019) ble behovet for å utløse synergieffektene mellom arrangementer og Norge som reisemål fremhevet.

Torsdag 5. desember 2019 ble strategien overlevert regjeringen.

Bred og åpen prosess

Prosessen med å utvikle strategien var en åpen prosess, og et hundretalls interessenter fra idrett, kultur, reiselivsnæring og offentlige instanser ble involvert. Innhold og retning i strategien reflekterer diskusjonene som har blitt gjennomført i løpet av 2018 og 2019, blant annet på tre workshops.

Vekst og samhandling

Strategien er ment som en rettesnor for arrangører og destinasjoner som jobber med å tiltrekke nye arrangement og videreutvikle de eksisterende. 

Den har som mål å skape vekst, samhandling og positive synergier mellom kultur, idrett og næringsliv. Den skal bidra til at Norge og norske aktører får maksimalt igjen for å være vertskap for ulike festivaler, mesterskap og andre arrangementer i hele landet. Den skal også gjøre Norge og norske aktører mer attraktive som vertskap internasjonalt, i kampen om å tiltrekke seg større internasjonale arrangementer.

Kontakt

Birgitte NestandeSeniorrådgiver