Nasjonal kongresstrategi

Vi har en ambisjon om at Norge skal være en ledende kongressnasjon i Europa, kjent for kongresser som gir merverdi i form av økt innovasjon, bærekraftige arrangementer og gode opplevelser for deltagerne.
A group of people in Norwegian National dress on May 17th

Innsalget for internasjonale kongresser er gjerne 4-5 år frem i tid. Derfor har Innovasjon Norge og convention bureauene i Norge i løpet av høsten 2019 og vinteren 2020, utarbeidet den første nasjonale kongress-strategien noensinne.

Det var behov for en nasjonal kongress-strategi som inneholdt utvikling og tydelig rollefordeling for å nå større mål, sikre effektiv ressursbruk, samt konkretisere oppgaver, ansvar og utøvelse.

Den nasjonale kongress-strategien skal være et verktøy både for fagmiljøer og kongressnæring som ønsker å jobbe med å tiltrekke seg internasjonale kongresser innenfor sitt fagområde – og til sin destinasjon. Innenfor dette ligger det derfor en retning som kan gjelde for alle destinasjoner som vil jobbe med å hente flere internasjonale kongresser til Norge.

Kongressbyene Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen og Tromsø har vært med i ressursgruppen som jobbet frem strategien. Strategien var klar for lansering da Covid 19-utbruddet startet, og har i ettertid blitt revidert og er dermed fortsatt gjeldende. Strategien gir noen føringer i forhold til hvordan kongressbyene kan jobbe med lokale kongressmiljøer.

Vår felles ambisjon er at Norge skal være en ledende kongressnasjon i Europa, kjent for kongresser som gir merverdi i form av økt innovasjon, bærekraftige arrangementer og gode opplevelser for deltagerne. Det skal også bidra til synergier mellom reiselivsnæring, næringsliv, kultur, idrett, forskning og offentlige instanser, noe som gir nye nettverk og nye relasjoner.

Kontakt

Elisabeth Alethe BuggeSeniorrådgiver, kongress