Nasjonal reiselivsstrategi
I 2021 fikk Norge for første gang en nasjonal plan for reiselivet. Nasjonal reiselivsstrategi tar utgangspunkt i samhandling og samarbeid på tvers av kommuner, forskningsmiljøer, transportselskaper, fylkeskommuner, kulturinstitusjoner, reiselivsbedrifter og flere som på en eller annen måte spiller en rolle i reiselivet.
Restart reiselivet
Alle 23 tiltakene har en tydelig adressat på hvem som har ansvaret. Noen har en kort horisont for å bidra til å få reiselivet tilbake på bena etter pandemien, mens andre er mer langsiktige for å styrke norsk reiselivsnæringens konkurransekraft og redusere klimaavtrykket.
Basert på de ulike tiltakene er målet å øke Norges eksportinntekter med 20 milliarder og antall jobber med nærmere 43.000 innen 2030.
Eksempler på tiltak er:
- “Restart reiseliv 2021-2024" - skal bidra til å bygge opp igjen reiselivsnæringen etter pandemien med økt synlighet og salg av norske reiselivsprodukter, samt sikre at næringen har kritisk personale.
- Klimasmart - et verktøy for at næringen kan beregne økonomisk forbruk per kilo C02.
- “Grønne reiser” for å finne morgendagens transportløsninger som både er mer klimavennlig, men også sømløse for gjestene.
- Nye programmer for nyskapende kulturopplevelser og mat- og måltidsopplevelser.
Redusere klimautslippene med 50 prosent
Et redusert klimaavtrykk er helt sentralt i strategien. CO2-avtrykket fra de besøkendes transport til, fra og i Norge skal reduseres med ti prosent årlig, med 2019-tallene som utgangspunkt. Dermed blir Norge også være en pådriver for at klimautslippene i hele transportsektoren går ned, også globalt.
Det totale utslippene fra reiselivsnæringen skal halveres innen 2030. For å få til det er FNs bærekraftsmål og regjeringens mål om det grønne skiftet vektlagt.Strategien peker blant annet på at Norge skal ha størst mulig andel gjester med høy verdiskapingseffekt og lavt klimaavtrykk.
Strategiens fire hovedmål:
- Norsk reiseliv skal øke sin egen verdiskaping og bidra til jobbskaping i hele landet
- Norsk reiseliv skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn
- Norsk reiseliv skal bidra til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere
- Norsk reiseliv skal levere så høy kundeverdi at betalingsvilje og gjenkjøp øker