Nasjonalt ressurssenter for arrangement

I desember 2022 opprettet Innovasjon Norge Reiseliv et nasjonalt ressurssenter for arrangement i Norge, som følge av tiltaket i nasjonal arrangementsstrategi og nasjonal reiselivsstrategi.
bilde av kvinnelandslaget på Ullevaal stadion
© Norges Fotballforbund

– Det er gledelig at vi oppretter et nasjonalt ressurssenter for arrangement i tråd med tiltaket i nasjonal reiselivsstrategi. Vi skal øke verdiskapingen i Norge og ved å styrke kompetanse og samarbeid innen idrett- og kulturarrangement, kan vi hente flere store internasjonale arrangement med god lønnsomhet, sier Aase Marthe Horrigmo, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Maksimere de positive effektene

Siden 2019 har Innovasjon Norge og Norges idrettsforbund arbeidet for å få opprettet et nasjonalt ressurssenter.

Ressurssenteret ønsker å bidra til å maksimere de positive effektene som arrangementer kan gi, og minimere risikoen og de mulige negative følgene. Innovasjon Norge vil arbeide i nært samarbeid med Norges idrettsforbund og andre aktører for å sikre at vi kan koble behov, kompetanse, kunnskap og løsninger på en god måte.

Samarbeidsavtale med destinasjonsselskapene

Innovasjon Norge Reiseliv har i mange år samarbeidet med Norges største destinasjonsselskaper om å tiltrekke nye, internasjonale arrangementer til Norge, samt støtte opp om og bistå årlige, lokale arrangementer.

I løpet av 2022 signerte destinasjonsselskapene i de store byene og Innovasjon Norge en samarbeidsavtale som tydeliggjør denne satsingen og som skisserer felles mål og retning. Disse destinasjonsselskapene vil fungere som regionale ressurssentre for arrangementsturisme, og være ansvarlig for å tilpasse og iverksette den nasjonale strategien til sine regioner.

Samarbeidet består også av å representere Norge internasjonalt på de største møteplassene sammen med Innovasjon Norge, og fremme Norge som vertsnasjon for idrett- og kulturarrangement. Partnerne samles også regelmessig i en ressursgruppe/styringsgruppe for utveksling av erfaringer, planlegge markedsaktiviteter og oppdatere hverandre på trender innen satsingen.

Fagdag om arrangement

De siste to årene har Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge arrangert en felles fagdag om arrangement. Det var over 100 deltagere fra ulike særforbund, arrangører, reiselivsnæringen, det offentlige og øvrig næringsliv til stede.

Målet med fagdagene har vært å lære mer om hva som kreves for å gjennomføre større mesterskap i Norge, formidle kunnskap fra akademia, praktiske erfaringer og innsikt fra det internasjonale arrangementsmarkedet. I tillegg til å skape en arena for nettverksbygging og økt samarbeid mellom de ulike aktørene.

– Tilbakemeldingene på fagdagen er svært positive. Det er tydelig at det har vært et savn etter tilsvarende møteplasser under pandemien, sier Birgitte Nestande i Innovasjon Norge Reiseliv.

Fagdag om idrettsarrangement 23 11 2022 på Meet Ullevål
© Innovasjon Norge Reiseliv

Her er noen av de viktigste læringspunktene fra fagdagene

  • ​Store arrangementer krever streng økonomikontroll
  • Det er et stort gap mellom rettighetshavere og vertsbyers bevissthet om hverandres behov
  • Arrangementskategorien som spås størst vekst fremover er kvinneidrett
  • Kun 16% av sponsorforespørsler til mulige sponsorer vurderes som verdt å se nærmere på. En mismatch mellom mulig sponsor og sponsorobjekt, eller dårlig forberedt henvendelse?
  • Profiler blir viktigere for sponsorer, men bærekraft ligger til grunn
  • Det er viktig å unngå rolleblanding og sørge for å ha rett kompetanse på plass, samt ha rom for å stille kritiske spørsmål til arrangørselskapene.

Kontakt

Birgitte NestandeFagansvarlig for arrangementsturisme