Norwegian Travel Workshop

Har du et ønske om å samarbeide med turoperatører eller incoming-operatører? Ønsker du å selge og markedsføre ditt produkt til en internasjonal kundegruppe? Da kan Norwegian Travel Workshop (NTW) være den perfekte møteplassen for deg.
Mennesker samlet i Oslo Rådhus under NTW
© Fredrik Ahlsen / Maverix Media

NTW har noe for alle

Har du et ønske om å samarbeide med turoperatører eller incoming-operatører? Ønsker du å selge og markedsføre ditt produkt til en internasjonal kundegruppe? Da kan Norwegian Travel Workshop (NTW) være den perfekte møteplassen for deg.

En unik arena for nettverksbygging

NTW tilbyr en fantastisk mulighet til å komme i kontakt med et stort antall turoperatører og incoming-operatører fra forskjellige markeder, både innenlands og utenlands. På kort tid og i hjemlige omgivelser kan du møte noen av de viktigste og mest seriøse samarbeidspartnerne fra Norge og over 25 andre land. Dette sparer deg for betydelig reisetid og kostnader, da vi bringer kundene til deg her i Norge.

Sett produktet ditt på Norgeskartet

Alle kjøperne som besøker workshopen er på jakt etter nye og spennende produkter. NTW er deres viktigste kjøpsarena og brukes aktivt for å planlegge kommende turproduksjon. Dette er din sjanse til å vise frem og selge inn produktet ditt til operatørene, og å sikre deg en plass i deres produktportefølje. Det er også en utmerket anledning til å få direkte tilbakemeldinger om hvordan produktet ditt passer de ulike markedene.

Effektiv oppfølging gir resultater

Visste du at du kan få over 30 avtaler med potensielle kunder? For å få best mulig utbytte av din deltakelse på NTW, er det avgjørende med god oppfølging. Tenk nøye gjennom hva som kreves av oppfølging og kapasitet, og sett av tid til dette etter NTW. En grundig oppfølging vil sikre at du oppnår de beste resultatene og maksimalt utbytte av din deltakelse.

Opplev de unike mulighetene NTW gir og ta ditt produkt til nye høyder med Norwegian Travel Workshop!

Slik planlegger du din tilstedeværelse på NTW

1. Produktmanualen – vær konkret og selgende:

Tenk gjennom det du skriver i produktmanualen (Product Manual) ved påmeldingen. Dette er det fremste salgsverktøyet ditt, som kjøperne vil studere grundig før de velger hvem de vil ha avtale med. Du kan endre informasjonenen frem til 20.januar, via en egen nettside du får tilsendt tilgang til etter registrert påmelding.

Hva ønsker kjøperne å vite?

  • Er dette et produkt som passer mine kunder? (Target group)
  • Hva er unikt for ditt produkt? (USP – unique selling points)
  • Hva gjør din bedrift unik i forhold til andre, lignende produkter/konkurrenter?

2. Kjenn din kundegruppe

Hvem ønsker du å selge til og hvem er din målgruppe?

  • Jobber du rettet mot ferie og fritidssegmentet eller seminarer og incentives?
  • Har du et produkt som tiltrekker mest aktive turister eller mer kulturelt interesserte?
  • Er du kun interessert i Europa eller ønsker du også å prøve ut et nytt marked?

3. Bruk kjøperinformasjonen og markedsmanualen

Les godt gjennom kjøperinformasjonen og vurder om hvordan ditt produkt kan passer inn i de ulike profilene. Dersom du vet hvilke markeder som er mest interessant for deg, kan du velge aktuelle kjøpere på bakgrunn av dette.

4. Lag en liste

Lag en oversikt over alle kjøperne du ønsker å treffe under NTW. Velg de som som er viktigst for deg og send inn dine avtaleønsker. Skriv deretter en e-post til alle du ønsker å treffe og selg inn produktet ditt på en kortfattet måte, og be om å få en avtale. Om kjøperen ikke har sendt inn sine avtaleønsker ennå, kan det hende de ber om et forhåndsbooket møte med deg, eller at de vil avtale et møte med deg under arrangementet.

5. Studer avtaleskjemaet nøye

Kanskje du har fått avtale med en operatører som du ikke har bedt om. Da er det lurt å studere profilen deres for å finne ut hvordan ditt produkt kan være egnet for operatørens kunder.

Har du ledig kapasitet og ikke fått tildelt avtale med alle du ba om? Da kan du be om nye møter direkte med kjøperen av interesse via en egen nettside som du får tilgang til. Gi dem en god grunn til å booke møte med deg og være selgende i forespørselen du sender!

Hva bør du gjøre under NTW?

Forbered deg til noen intense dager!

Vær sosial: Utnytt alle de sosiale arrangementene og skap uformelle møter med potensielle kunder.

Bruk ressursene rundt deg: Representantene fra utekontorene er der for å bistå deg. Ønsker du å komme i kontakt med en operatør fra et bestemt marked kan du spørre våre representanter som kan sette deg i kontakt med rett person.

Bruk avtaletiden riktig: Du har 15 minutter på å selge produktet ditt. Bruk tiden fornuftig! Vær sikker på at du treffer kjøperens forventninger og at du kan svare på spørsmål.

Spørsmål og svar om NTW

Hvordan vet jeg at jeg er påmeldt?

Når du er ferdig med påmeldingen vil du automatisk motta en ordrebekreftelse på e-post. Denne blir sendt til din personlig epost-adresse, som du har oppgitt under påmeldingen. Om du ikke har mottatt en slik e-post, er påmeldingen din sannsynligvis ikke blitt registrert. Sjekk eventuelt spam-filteret ditt.

Jeg vil endre informasjon som står i påmeldingen min

Når du melder deg på, vil du få tilgang til en nettside hvor du har mulighet til å endre informasjonen i påmeldingen din. Du kan endre denne informasjonen frem til 20.januar 2025.

Hvordan og når kan jeg bestille overnatting?

Innovasjon Norge har holdt av rom til deltakerne på ulike hoteller i Bodø. Beskrivelsen av disse samt bestillingsinformasjon blir lagt ut samtidig som vi åpner for påmelding. Betaling skjer direkte til overnattingsstedet. Det er ditt ansvar å sikre hotellrom under NTW og det er «først til mølla»-prinsippet som gjelder, så bestill i god tid dersom du har spesielle ønsker.

Får jeg korrektur av det som skal stå i produktmanualen?

Vær oppmerksom på at det du har skrevet under påmelding, er det som blir registrert i manualen. Du kan endre på denne informasjonen frem til 20.januar. Deretter vil det bli tatt en korrekturrunde hvor evt. språk og stavefeil vil bli rettet. Du får tilgang til en nettside hvor dette kan gjøres i etterkant av påmeldingen. Les nøye gjennom det du har sendt inn.

Forskjell mellom firmanavn (fakturanavn) og firmanavn (profileringsnavn):

Firmanavn (fakturanavn): Dette er navnet til bedriften din slik den er registrert i Brønnøysundregisteret. Dette navnet vil bli brukt ved fakturering.

Firmanavn (profileringsnavn): Dette er navnet til bedrift din slik du ønsker at den skal være profilert overfor andre deltakere. Det er dette navnet som vil framgå i produktmanualen, på navneskilt, standskilt osv.
Pass på at du har sendt inn riktig navn!

Kjøperne – hvem blir invitert?

  • Utenlandske og norske tur-og incoming operatører, som har Norge i sitt program, eller har konkrete planer om å inkludere Norge i programmet.
  • Turoperatørene vurderes av Innovasjon Norges utenlandskontorer ut i fra dokumentert eller planlagt turproduksjon i Norge.
  • NTW retter seg i hovedsak mot turoperatører i markeder som Innovasjon Norge bearbeider aktivt. I tillegg inviteres utvalgte turoperatører fra enkelte markeder hvor vi ikke er representert med eget kontor.

NTW i korte trekk

Viktige NTW begreper

Market Manual (markedsmanualen)
En håndbok som gir en kort beskrivelse av alle registrerte kjøpere. Denne gjøres tilgjengelig digitalt for alle registrerte selgere før avtaler inngås.

Product Manual (produktmanualen)
En håndbok med en kort beskrivelse og oversikt over alle registrerte selgere. Denne gjøres tilgjengelig digitalt for alle registrerte kjøpere før avtaler inngås.

Avtaleskjema
Et skjema som gir en oversikt over hver deltakers møter under NTW. Skjemaet viser forhåndsbookede avtaler og eventuell ledig kapasitet

Selger
Bedrifter som selger eller markedsfører norske reiselivsprodukter, som for eksempel hoteller, aktivitetsleverandører, destinasjonsselskaper og transportleverandører.

Kjøper
Bedrifter som kjøper norske reiselivsprodukter, som turoperatører og incoming-operatører.

Workshop

  • Varighet: 1 ½ dag.
  • Oppsett: Selgerne sitter ved sin stand hvor de tar imot kjøperne til møter.
  • Avtaler: Møtene er hovedsakelig basert på forhåndsbookede avtaler. Det kan også bookes avtaler underveis i arrangementet.
  • Møtets varighet: Hver avtale varer i 15 minutter og deltakerne har mulighet til å arrangere over 30 avtaler totalt.
  • Nærvær: Selgerne må være tilgjengelig på standen under hele workshopen.

Forhåndsbookede avtaler

  • Basert på informasjon som kjøperne har sendt inn, kan hver selger sende inn ønsker om hvilke kjøpere de ønsker å møte under NTW..
  • Basert på informasjon som selgerne har sendt inn, kan hver kjøper sende inn ønsker om hvilke selgere de ønsker møte med.
  • Basert på dette gjør vi en gjennomgang over innsendte ønsker, og avtalene fordeles mellom kjøpere og selgere..
  • Deretter sendes individuelle avtaleskjemaer til de respektive møtedeltakerne, dette skjer rundt 3-4 uker i forkant av NTW. Det anbefales gode forberedelser til de planlagte møtene.
  • I etterkant av mottatt avtaleskjema, er det opp til hver enkelt deltaker å oppdatere sitt avtaleskjema, ved å fjerne eller avtale nye møter via en online plattform, om det er et behov for det. Frist for å tilføye nye møter vil dere få nærmere beskjed om..

Litt om de sosiale arrangementene på NTW:

Påmelding
Alle som er påmeldt til NTW, er også automatisk påmeldt til de sosiale arrangementene, med mindre annet er kommunisert ut.

Selgerseminar
Eksklusivt for alle påmeldte selgere. Få verdifull innsikt i markeder, møt nye kjøpere og oppdag de nyeste trendene.

Kjøpercocktail
Et eksklusivt arrangement for våre påmeldte kjøpere. Hold deg oppdatert med den nyeste informasjonen om NTW og møt nye selgere.

Åpningsseremoni
For alle påmeldte deltakere. Opplev den offisielle åpningen og velkomsthilsener fra Innovasjon Norge og vertskapsbyen

Dine-around
For alle påmeldte deltakere. Nyt en middag på noen av de beste restaurantene i Bodø. Påmelding skjer på forhånd via vår online plattform.

Aktiviteter
For alle påmeldte deltakere. Utforsk vertskapsbyen og opplev områdets produkter. Informasjon om aktivitetene sendes ut på forhånd, og påmelding skjer via vår online plattform.

Farewell party
Arrangert av vertskapsbyen. For alle påmeldte deltakere, med buffetservering og mulighet for mingling.

Stands, utstyr og plassering

Hvilket utstyr er inkludert i en stand og en bås?

Utstyr per stand:

  • 1 bord
  • 3 stoler
  • 1 søppelkasse
  • Belysning
  • Hvit duk
  • Skilt med standnummer og bedriftsnavn

Utstyr per bås:

  • 2 bord
  • 6 stoler
  • 2 søppelkasser
  • Belysning
  • 2 hvite duker
  • Skilt med standnummer og bedriftsnavn

Hva er størrelsen på en stand og en bås?

En stand er på 3 kvm, og to og to bedrifter /stands deler bås.

  • En bås = 6 kvm. Bakveggene er 3 m lange, og sideveggene er 2 m brede.
  • Bakveggene består av tre vegger og sideveggene av to.
  • Skiltene festes på baldakinen over standen.
  • Mål 1 vegg = høyde 250cm, bredde 100 cm //Synlige mål: høyde 242 cm, bredde 96 cm
  • Mål baldakin front= høyde 23,5 cm, bredde 298 cm// Synlige mål: høyde 21,5 cm, bredde 296 cm.
  • Mål baldakin side= høyde 23,5 cm, bredde 198 cm// Synlige mål: høyde 21,5 cm, bredde 196 cm.

Kan jeg dekorere standen min?

Med bakgrunn i at mange avtaler er tegnet på forhånd, er ikke dekorering av standen avgjørende for et godt resultat av deltakelse. (Slik det kan være ved deltakelse på en ordinær reiselivsmesse). Men det anbefales å innrede med attraktive plakater/bilder.

Kan jeg bestille ekstra utstyr til standen min?

Ja, det kan du. Informasjon om dette vil bli sendt ut primo februar. Ekstrautstyr bestilles og betales direkte til vår messeleverandør, Compass Fairs AS.

Kan jeg dele ut smaksprøver på standen?

Ja, så lenge det ikke blir servert alkohol.

Kan jeg bestemme hvem jeg skal dele bås med?

Om du har bestilt 1 stand, og skal dele bås med et annet firma, så anbefaler vi at du oppgir i påmeldingen hvem du ønsker å dele med.

Kan jeg bestemme hvor jeg vil bli plassert i workshophallen?

Ved fordeling /plassering av stand i hallen tas det hensyn til evt. geografisk tilhørighet eller kjedetilhørighet. Ingen bedrifter prioriteres fremfor andre mht.standplassering.

Når og hvordan får jeg se hvor i hallen jeg blir plassert?

Medio februar, etter at vi har fått inn alle påmeldingene, blir også standkartet og standplasseringen ferdigstilt. Standkartet blir lagt ut på nettsiden, og alle selgerne får tildelt et standnummer. Vi anbefaler alle å gå inn for å se hvor i hallen de er blitt plassert.

Hva bør du tenke på etter NTW?

  • Følg opp møtene du har hatt og lever det du sa du skulle levere, gjerne innen en måned.
  • Følg opp de operatørene du ikke fikk treffe under NTW, men som du ønsket å ha et møte med. Fortsett bearbeidelsen.
  • Fortsett å bruke markedsmanualen gjennom hele året!

Kontaktperson

Marte GabrielsenSeniorrådgiver