Ny strategisk handlingsplan for Innovasjon Norges reiselivssatsing

Innovasjon Norge Reiseliv lanserer en strategisk handlingsplan for perioden 2025–2030. Fire innsatsområder blir særskilt viktige i første runde.
Women with kids at Maihaugen in Lillehammer
© Veslemøy Furuseth / Maihaugen

Reiselivets utfordringer

Reiselivsnæringen i Norge vokser, og 2024 ble et rekordår med over 38 millioner kommersielle overnattingsdøgn. Utenlandske gjester sto for mer enn 12 millioner av disse. Samtidig viser utviklingen at veksten ikke alene sikrer lønnsomhet. Mange aktører har lav inntjening, og sesongsvingningene fører til at kapasitet står ubrukt store deler av året – mens enkelte reisemål oppleves overfylte i høysesongen.

I tillegg setter klimaendringer, tap av naturmangfold, krav til grønn omstilling og rask digital utvikling nye rammer for hvordan norsk reiseliv må utvikles.

Samfunnsoppdrag, visjon og mål

Vårt samfunnsoppdrag er å sørge for at reiselivet bidrar til lokal verdiskaping, helårlige arbeidsplasser, gode lokalsamfunn og stadig lavere klimaavtrykk.

Den nye handlingsplanen konkretiserer hvordan vi skal prioritere reiselivsarbeidet de kommende årene. Planen er utviklet i godt samarbeid med strategisk råd for reiseliv, som består av 16 medlemmer fra ulike deler av reiselivets verdikjede og forskningsmiljøer.

Visjonen for handlingsplanen er «sterke inntrykk med små avtrykk», og ambisjonen er at Norge innen 2030 skal være et av verdens mest bærekraftige reisemål, med en reiselivsnæring som er en betydelig bidragsyter til nasjonal verdiskaping.

Tre hovedmål blir sentrale for vårt reiselivsarbeid:

  • Vi skal bidra til en mer lønnsom og produktiv reiselivsnæring.
  • Vi skal utvikle norsk reiseliv i en bærekraftig retning – sosialt, økonomisk og miljømessig.
  • Vi skal gjøre Norge mer kjent som et attraktivt helårlig reisemål med økt eksport som resultat.

Fire innsatsområder som peker fremover

For å nå målene, har vi ut fire strategiske innsatsområder hvor vi vil sette inn ekstra ressurser for å utløse resultater og effekter for næringen.

  • Kultur og natur: Vi skal kombinere Norges sterke posisjon på naturopplevelser med fokus på kultur for å nå flere attraktive målgrupper.
  • Kunstig intelligens: Vi skal hjelpe næringen med å ta i bruk kunstig intelligens på en ansvarlig måte.
  • Kongress: Vi skal senke terskelen for å arrangere kongresser i Norge.
  • Ansvarlig ferdsel: Vi skal fremme ansvarlig ferdsel og bærekraftig utvikling.

Innsatsområdene har ulik varighet og skal evalueres og rulleres underveis. 

Samtidig som vi har valgt ut noen områder der vi legger inn ekstra innsats, skal vi fortsatt levere på kjerneaktivitetene våre, som markedsinnsikt og kunnskap, internasjonalt markedsarbeid, bedrifts- og reisemålsutvikling, og ny teknologi.

En ny markedsføringsstrategi

Strategisk handlingsplan legger opp til at vi i perioden 2025–2030 skal spisse innsatsen for å tiltrekke de rette gjestene – og definere tydeligere hvem dette er. Dette skal gjøres i utviklingen av en ny markedsføringsstrategi. Sentralt i dette arbeidet er at vi skal drive etterspørselen i nærmarkeder og bearbeide etterspørselen i oversjøiske markeder, samt at vi skal drive etterspørselen i lavsesong og bearbeide etterspørselen i høysesong.