Rapport om cruisebesøkende i Norge
Cruiseundersøkelsen fra 2019 baserer seg på 3232 intervjuer med cruisepassasjerer, og er den mest omfattende cruiseundersøkelsen i Norge noensinne.
Cruise i vekst
Siden hjulbåten Quaker City la ut på det som regnes som det første cruiset fra New York til Europa i 1867, har cruisenæringen vært i vekst. Det er først fra 1990-tallet og frem til i dag at cruiseindustrien virkelig har skutt fart – både internasjonalt og i Norge.
I 2019, da undersøkelsen ble gjennomført, var Norges andel av internasjonal cruiseturisme på rundt tre prosent. Markedsandelen på cruise var betydelig høyere enn for andre former av turisme, der Norge har en andel på under 0,5 prosent.
Cruisepassasjerene har blitt yngre
Sommeren 2019 var det 3,6 millioner dagsbesøk i norske havner, fordelt på 850 000 cruisepassasjerer. Noen av disse besøkene varte kun noen få timer, mens andre skip lå inne fra tidlig morgen til sent på kveld eller over natten. Til sammen var det over 2000 anløp langs hele kysten.
Det var flest cruisepassasjerer fra Tyskland, etterfulgt av Storbritannia og USA. Den største forskjellen fra en lignende undersøkelse i 2014, er hvem cruisepassasjerene er.
– Vi ser en stor endring i type passasjerer. De er blitt yngre, og en større andel reiser med barn, påpeker Margrethe Helgebostad, analyseansvarlig ved Innovasjon Norge Reiseliv.
Kjøpesterke turister
Cruiseturistene er betalingsvillige turister, som bruker mye penger på reisen til Norge. Størstedelen av forbruket er betaling for cruisepakken.
– Cruisepassasjerene bruker mye penger på sin norgesferie totalt sett. Men fordi de ikke bruker penger på overnatting og transport i Norge, er det mindre penger som blir igjen her til lands sammenlignet med andre feriereisende, forklarer Helgebostad.
Dersom vi ser på forbruk utover transport og overnatting, har cruisegjestene et høyere døgnforbruk enn de som bor på hytter, besøker venner og kjente, og campingturister.
Døgnforbruk
Undersøkelsen viser likevel at gjennomsnittlig forbruk per dagsbesøk sommeren 2019 var 510 kroner blant cruisepassasjerer, mot 1240 kroner for en gjennomsnittlig utenlandsk feriereisende.
Forbruket blant cruisepassasjerene er lavere enn ved forrige undersøkelse i 2014. Nedgang i forbruk kan skyldes flere forhold. Det kommer cruisepassasjerer fra flere nasjoner, det er flere yngre som også reiser med barn, og den norske kronen er langt lavere sammenlignet med dollaren enn i 2014.
Det er fremdeles eldre amerikanere som har det største døgnforbruket. Cruisepassasjerer bruker mest penger på shopping, suvenirer og varekjøp, samt restauranter barer og kafeer.
– De cruisepassasjerene som legger igjen mest penger i Norge, er de som enten går på eller av et skip i Norge. De har ofte en eller flere netter på et hotell, før eller etter reisen. Det er dermed snuhavnene som har best utgangspunkt for å tjene penger, påpeker Helgebostad.
De mest attraktive attraksjonene
Det er noen attraksjoner som skiller seg ut ved at en svært stor andel av cruiseturistene besøker disse når de er i land på destinasjonen.
1. Nidarosdomen, Trondheim, 92%*
2. Nordkapplatået, Nordkapp, 91%
3. Hammerfest kirke, Hammerfest, 86%
4. Gamle bybro/Bakklandet, Trondheim, 79%
5. Fisketorget i Bergen, Bergen, 75%