Reisebarometer høst 2022

Reisebarometeret for høsten 2022 viste at nye utfordringer hadde overtatt for pandemien; krig i Ukraina og kraftige prisøkninger. Pandemien skapte fortsatt usikkerhet, men folks reiseplaner ble i større grad påvirket av den usikre økonomiske situasjonen.
Rapporten viser at mange vil dra på færre ferier og velge billigere reisemål.
Høyinntektsgruppene er mindre påvirket av prisstigninger og vil reise i større grad.
Dette er de viktigste funnene i Reisebarometeret høst 2022:
- Mange vil dra på færre ferier. Prisøkninger på reiser og en krevende økonomisk situasjon for mange husholdninger påvirker reiseplanene for mer enn halvparten av de reisende.
- Interessen for Norge faller kraftig alle markeder i høstens måling. Det er en nedgang på alle merkevaremålene som handler om flott natur sammenlignet med målingene før pandemien.
- Interessen for Norge holder seg best hos de med høye inntekt.
- Reiselysten til de unge er avtatt siden forrige måling.
- Det er en økning i andelen som er interessert i å reise til utlandet de neste 3 årene i alle markeder, med unntak av Tyskland.
- Bærekraft er blitt mye viktigere for flere under pandemien. Både på tvers av markeder og på tvers av aldersgrupper.

Reisebarometer høst 2022
I denne rapporten finner du de viktigste resultatene fra undersøkelsen i utenlandsmarkedene, som ble gjennomført i september 2022. Rapporten er utarbeidet av Gyger og Epinion for Innovasjon Norge. Analysen er basert på intervju med 4 646 potensielle reisende. 700-800 i hvert av markedene Tyskland, Frankrike, England, Nederland, Sverige og Danmark. Datainnsamling har foregått i perioden fra 13. september til 21. september.
Les rapporten herSiden våren 2020 har Innovasjon Norge gjennomført et reisebarometer som tar temperaturen på og gir innsikt i reiselyst, forventninger og barrierer både i det norske markedet og i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England og Frankrike.
