Reisebarometer høst 2022

Reisebarometeret for høsten 2022 viste at prisøkninger på reiser og en krevende økonomisk situasjon for mange husholdninger påvirker reiseplanene for mer enn halvparten av de reisende.
Woman drinking water in norwegian nature in autumn
© Fredrik Ahlsen / Visitnorway.com

Reisebarometeret for høsten 2022 viste at nye utfordringer hadde overtatt for pandemien; krig i Ukraina og kraftige prisøkninger. Pandemien skapte fortsatt usikkerhet, men folks reiseplaner ble i større grad påvirket av den usikre økonomiske situasjonen.

Rapporten viser at mange vil dra på færre ferier og velge billigere reisemål.

Høyinntektsgruppene er mindre påvirket av prisstigninger og vil reise i større grad.

Dette er de viktigste funnene i Reisebarometeret høst 2022:

  • Mange vil dra på færre ferier. Prisøkninger på reiser og en krevende økonomisk situasjon for mange husholdninger påvirker reiseplanene for mer enn halvparten av de reisende.
  • Interessen for Norge faller kraftig alle markeder i høstens måling. Det er en nedgang på alle merkevaremålene som handler om flott natur sammenlignet med målingene før pandemien.
  • Interessen for Norge holder seg best hos de med høye inntekt.
  • Reiselysten til de unge er avtatt siden forrige måling.
  • Det er en økning i andelen som er interessert i å reise til utlandet de neste 3 årene i alle markeder, med unntak av Tyskland.
  • Bærekraft er blitt mye viktigere for flere under pandemien. Både på tvers av markeder og på tvers av aldersgrupper.
Om Reisebarometeret

Siden våren 2020 har Innovasjon Norge gjennomført et reisebarometer som tar temperaturen på og gir innsikt i reiselyst, forventninger og barrierer både i det norske markedet og i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England og Frankrike.

Kontakt:

Margrethe HelgebostadFagansvarlig analyse Reiseliv
Publisert 20. mai 2025Sist endret 21. juli 2025