Reiselivets verdiskapning økte i 2021

Verdiskapningen nærmet seg 2019 nivå i 2021. Sammenlignet med 2019 lå samlet verdiskapning to prosent under, som tilsvarer en nedgang på 1,68 milliarder kroner.
OlsenNaustet, Veiholmen, Smøla
© Fredrik Ahlsen, Maverix / Visit Norway

God økning innen serveringsvirksomhet

Ser vi på transport, overnatting, servering, formidling, samt kultur og underholdning som er de ulike næringer som regnes inn under reiselivet, var det kun serveringsvirksomhet som bidro til at nedgangen ikke ble større.

Sammenlignet med 2019 økte serveringsvirksomhet med hele 17 prosent som tilsvarer fem milliarder kroner. Veksten gjorde at serveringsvirksomhet representerer 34,3 milliarder og en andel på 39 prosent av reiselivet totale verdiskapning og gikk forbi transport som tradisjonelt har vært den største bidragsyter. I tillegg til serveringsvirksomhet økte kultur og underholdning med to prosent til en total verdiskapning på 7,8 milliarder i 2021.

Reiselivets verdiskapning 2021
© Innovasjon Norge

Oslo på topp

Ser vi på verdiskapingstall per landsdel, så lå Oslo øverst med en andel på 34 prosent i 2021, deretter fulgte resten av Østlandet, Vestlandet, Nord-Norge, Trøndelag og Sørlandet. Svalbard blir håndtert for seg selv, og kom derfor naturligvis sist. Fra 2020-2021 hadde hele landet en god vekst, med unntak av Svalbard og Sørlandet. Ser vi på utviklingen fra 2019, lå hele landet bak, 2019 nivået med unntak av Oslo som lå hele 20 prosent over.

Om tallene

Hva viser tallene? Verdiskapning er summen av driftsresultat og lønnskostnad hvis driftsresultatet ikke er negativt. Hvis driftsresultatet er negativt, blir verdiskaping satt lik lønnskostnader. Det er Asplan Viak, som har utarbeidet data på vegne av Innovasjon Norge.
Oversikten tar for seg total verdiskaping for land, per landsdel, fylke og kommune.

Kontakt:

Margrethe HelgebostadFagansvarlig analyse Reiseliv


Publisert 3. juni 2025Sist endret 20. juni 2025