Skikk og bruk i B2B-markeder

When in Asia
Når man er på forretningsreise, er det alltid viktig å prøve å sette seg inn i den lokale kulturen og normal kommunikasjon i det landet man skal besøke. Det strekker seg fra det helt grunnleggende, som påkledning og hilsener, til de mer mindre opplagte tingene, slik som gester og hvordan man håndterer visittkort.
I Norge er vi joviale, vi slår av en spøk med kongen, og klemmer vår overordnede. Jantelov og flatt hierarki er noe vi er vokst opp med. Forskjellene blir enorme når vi så kommer til land i Asia, hvor hierakiet er særdeles viktig, og business oppførsel skiller seg tydelig fra den private.
Visste du at du ikke gir penger fra hånd til hånd i Japan? At du ikke skal peke i India? Og at small talk før møtet starter er særlig viktig i Kina? Vet du hvor viktig visittkort – og korrekt behandling av dette er, og hva som er do’s and dont’s rundt utveksling av gaver? Ting som vi nordmenn tenker er bagateller, men som i mange av landene i Asia er særdeles viktig for å lykkes når vi skal ut og skape gode relasjoner.