Slik jobber vi med incoming-operatører

Bruk av incoming-operatører
Flere turoperatører bruker incoming-operatørenes tjenester for å utvikle norgesturer, som de videreselger til sine lokale kunder. Andelen som benytter incoming-operatører varierer fra marked til marked - og det er store variasjoner. Ta gjerne kontakt med respektive utekontor for å få mer informasjon om salgsleddet i et spesifikt marked. Incoming-operatører spesialiserer seg gjerne i noen få markeder og type kunder/reiser. Undersøkelsene publisert nederst på siden synliggjør dette godt.
I regi av denne bearbeidelsen ble det høsten 2021 etablert et felles bransjeprosjekt mellom Innovasjon Norge og VIRKE for å styrke samarbeidet med norske incoming-operatører. Årlige tiltak siden 2013, har blant annet vært to årlige fagdager og visningsturer.
Innovasjon Norge tilbyr også synlighet til nasjonale incoming-operatører på visitnorway.com/travel-trade sidene, som har utenlandske turoperatører som målgruppe.
- I forbindelse med denne bearbeidelsen, ble det lansert et nasjonalt incoming-prosjekt i 2013. Eiere i prosjektet i 2013: Innovasjon Norge, Virke, NCE Tourism Fjord Norway/Fjord Norge, Nordnorsk Reiseliv AS. I 2014 deltok Avinor, og Hanen deltok i 2015-2016. Trøndelag Reiseliv er med siden 2016. I 2018 kom VisitOslo Region og i 2019 USUS/Visit Sørlandet.
Formål
Hovedformålet siden 2013 har vært å:
Støtte og stimulere små og mellomstore reiselivsbedrifter til økt salg på de internasjonale markedene ved å bidra til ny og bedre kunnskap om:
- Salgsleddenes forretningsområder og hvilke muligheter de representerer
- Hva som kreves av bedriftene i forhold til produkttilbud og kvalitet
Tiltak og verktøy
Som tiltak ble dette gjennomført følgende undersøkelser :
- «Incoming 2013» online-undersøkelse blant 27 norske incomingoperatører og dybdeintervjuer med 16 reiselivsbedrifter/leverandører i Fjord Norge og Nord-Norge.
- «Incoming 2017»: Online og dybdeintervjuer med 25 incomingoperatører og dybdeintervjuer med 12 leverandører i Nord-Norge, Trøndelag, Fjord Norge.
- «Incoming Danmark og Sverige 2019» Online blant 15 incomingoperatører i hhv Danmark og Sverige
- «Kvalitetssystemer 2018» – onlineundersøkelse blant 29 av incomingoperatørene
Incomingrapporten 2021
Innovasjon Norge ønsker å bidra til økt kunnskap om de norske incoming-operatørenes virksomhet og betydning for verdiskapning i norsk reiseliv.
I 2021 ble det gjennomført en undersøkelse med mål om å få økt kunnskap om hvordan, og i hvilken grad, incoming-operatørene har benyttet perioden med pandemi til å:
- Søke omstillingsmidler fra Innovasjon Norge, og evt. hvilke omstillingstiltak de har gjennomført/arbeider med.
- Økt satsning på bærekraft i egen virksomhet og hos leverandørene.
- Satsning på nye markeder, nye målgrupper og nye produkter.
- Utvikling av nye løsninger for økt effektivisering.
Funn:
- Rapporten viser tydelig at incoming-operatører spiller en viktig rolle for kunders reiser til Norge.
- Norge et komplisert land og incoming-operatørene bidrar til økt kvalitet i alle ledd i distribusjonssystemet. De kan stille krav, både formelt og uformelt, knyttet til miljø, innhold i opplevelsene, lokal forankring og bidrar med å øke opplevelsesverdien og priser.
- Markeder de opererer i er lite prissensitive, men svært kvalitetsbevisste. Aktørene bidrar aktivt til å anbefale og selge in mindre aktører, mindre steder, skjulte perler, i tillegg til de mest kjente attraksjonene. På den måten bidrar de til aktivt til å spre betalingsvilje gjester fra utlandet til flere steder og bedrifter.
