Slik jobber vi med incoming-operatører

For over 10 år siden begynte Innovasjon Norge en bearbeidelse av nasjonale incoming-operatører lokalisert i Norge. Disse leverandørene er en viktig del av B2B-salgsleddet.
Copy of Norway flag
© BDMcIntosh/iStock

Bruk av incoming-operatører

Flere turoperatører bruker incoming-operatørenes tjenester for å utvikle norgesturer, som de videreselger til sine lokale kunder. Andelen som benytter incoming-operatører varierer fra marked til marked - og det er store variasjoner. Ta gjerne kontakt med respektive utekontor for å få mer informasjon om salgsleddet i et spesifikt marked. Incoming-operatører spesialiserer seg gjerne i noen få markeder og type kunder/reiser. Undersøkelsene publisert nederst på siden synliggjør dette godt.

I regi av denne bearbeidelsen ble det høsten 2021 etablert et felles bransjeprosjekt mellom Innovasjon Norge og VIRKE for å styrke samarbeidet med norske incoming-operatører. Årlige tiltak siden 2013, har blant annet vært to årlige fagdager og visningsturer.

Innovasjon Norge tilbyr også synlighet til nasjonale incoming-operatører på visitnorway.com/travel-trade sidene, som har utenlandske turoperatører som målgruppe.

  • I forbindelse med denne bearbeidelsen, ble det lansert et nasjonalt incoming-prosjekt i 2013. Eiere i prosjektet i 2013: Innovasjon Norge, Virke, NCE Tourism Fjord Norway/Fjord Norge, Nordnorsk Reiseliv AS. I 2014 deltok Avinor, og Hanen deltok i 2015-2016. Trøndelag Reiseliv er med siden 2016. I 2018 kom VisitOslo Region og i 2019 USUS/Visit Sørlandet.

Formål

Hovedformålet siden 2013 har vært å:

Støtte og stimulere små og mellomstore reiselivsbedrifter til økt salg på de internasjonale markedene ved å bidra til ny og bedre kunnskap om:

  • Salgsleddenes forretningsområder og hvilke muligheter de representerer
  • Hva som kreves av bedriftene i forhold til produkttilbud og kvalitet

Tiltak og verktøy

Som tiltak ble dette gjennomført følgende undersøkelser :

  • «Incoming 2013» online-undersøkelse blant 27 norske incomingoperatører og dybdeintervjuer med 16 reiselivsbedrifter/leverandører i Fjord Norge og Nord-Norge.
  • «Incoming 2017»: Online og dybdeintervjuer med 25 incomingoperatører og dybdeintervjuer med 12 leverandører i Nord-Norge, Trøndelag, Fjord Norge.
  • «Incoming Danmark og Sverige 2019» Online blant 15 incomingoperatører i hhv Danmark og Sverige
  • «Kvalitetssystemer 2018» – onlineundersøkelse blant 29 av incomingoperatørene

Incomingrapporten 2021

Innovasjon Norge ønsker å bidra til økt kunnskap om de norske incoming-operatørenes virksomhet og betydning for verdiskapning i norsk reiseliv.

I 2021 ble det gjennomført en undersøkelse med mål om å få økt kunnskap om hvordan, og i hvilken grad, incoming-operatørene har benyttet perioden med pandemi til å:

  • Søke omstillingsmidler fra Innovasjon Norge, og evt. hvilke omstillingstiltak de har gjennomført/arbeider med.
  • Økt satsning på bærekraft i egen virksomhet og hos leverandørene.
  • Satsning på nye markeder, nye målgrupper og nye produkter.
  • Utvikling av nye løsninger for økt effektivisering.

Funn:

  • Rapporten viser tydelig at incoming-operatører spiller en viktig rolle for kunders reiser til Norge.
  • Norge et komplisert land og incoming-operatørene bidrar til økt kvalitet i alle ledd i distribusjonssystemet. De kan stille krav, både formelt og uformelt, knyttet til miljø, innhold i opplevelsene, lokal forankring og bidrar med å øke opplevelsesverdien og priser.
  • Markeder de opererer i er lite prissensitive, men svært kvalitetsbevisste. Aktørene bidrar aktivt til å anbefale og selge in mindre aktører, mindre steder, skjulte perler, i tillegg til de mest kjente attraksjonene. På den måten bidrar de til aktivt til å spre betalingsvilje gjester fra utlandet til flere steder og bedrifter.

Følgende verktøy ble laget på bakgrunn av undersøkelsene:

Publisert 4. juni 2025Sist endret 20. juni 2025