Strategisk råd for reiseliv

Innovasjon Norge har satt ned et nytt Strategisk råd for reiseliv for den kommende perioden.
fjords and mountain view from a kayak in Lofoten
© Irene Brit Tjelflaat / Visitnorway.com

Halvparten av de eksisterende medlemmene fortsetter i rådet, og fem nye medlemmer trår til.

– Vi er glade og stolte av å presentere vårt nye strategiske råd, sier Elisabeth Svanholm Meyer, direktør for Divisjon reiseliv og spesialoppdrag i Innovasjon Norge.

Strategisk råd skal
  • Gi råd om strategisk og faglig utvikling for å oppfylle reiselivsoppdragets formål og mål
  • Gi råd om innretningen og kvaliteten på forvaltningen av reiselivsoppdraget
  • Gi råd og anbefalinger om evalueringer av Innovasjon Norges tjenester til reiselivsnæringen

Sitter i en periode på to år

Det nye rådet, som ledes av Innovasjon Norge, består av 16 medlemmer.

– Vi takker avtroppende medlemmer for flott og viktig innsats for norsk reiseliv, sier Meyer og ønsker de fem påtroppende medlemmene velkommen.

Strategisk råd oppnevnes av Innovasjon Norges ledergruppe for en periode på to år. Det er anledning til gjenoppnevning av et enkeltmedlem to ganger.

Bredt sammensatt

Rådet har som mandat å gi råd til Innovasjon Norge om vår reiselivssatsing. Rådet skal bidra til at Innovasjon Norge oppfyller målsettingene i oppdragsbrevet fra Nærings- og fiskeridepartementet.

– Det nye rådet er bredt sammensatt av personer fra ulike deler av reiselivsnæringens verdikjede og vi ser fram til et fruktbart samarbeid, forteller Meyer.

De fem nye medlemmene for kommende periode er Agnes Brudvik Engeset, Arne Jørgen Skurdal, Gudrun Sanaker Lohne, Hedda Felin og Petra Sestak-Flagestad. (Se fullstendig oversikt over rådet nedenfor).

oversikt over nytt strateisk råd for reiseliv

Møtes minimum to ganger i året

Strategisk råd skal møtes minimum to ganger i året, og ellers hvis leder av og/eller et flertall av medlemmene i rådet og/eller Innovasjon Norge ønsker det. Innovasjon Norge har sekretariatsfunksjon for rådet.

– Sammen skal vi jobbe for bærekraftig utvikling av Norge som reisemål og økt verdiskaping for norsk reiselivsnæring, avslutter Meyer.