Verdiskapingen i norsk reiseliv i 2024 slår rekorder

EY har utarbeidet ferske verdiskapingstall på oppdrag fra Innovasjon Norge. Tallene viser at verdiskapingen i norsk reiseliv i 2024 har nådd et rekordhøyt nivå, og at det er vekst i alle hovedsektorer: servering, overnatting, transport, formidling, og kultur og underholdning.
Verdiskaping er her definert som summen av selskapenes driftsresultater, lønnsutgifter og avskrivinger.
Alle tallene i denne artikkelen er i 2024-kroner og justert for inflasjon.

Vi jobber med å få på plass et dashboard for verdiskaping som snart er klart for publisering.
Nord-Norge og Sørlandet tar andeler
Østlandet og Vestlandet sto for størstedelen av verdiskapingen i reiselivet i 2024, med 76 prosent til sammen. Men Sørlandet og Nord-Norge hadde størst prosentvis vekst med henholdsvis 18 og 11 prosent, og bidro dermed til litt geografisk utjevning. Fylkene med størst prosentvis vekst var Nordland, Agder, Troms og Møre og Romsdal.
Målt i kroner var veksten på landsdelsnivå størst i Nord-Norge, med over 1,4 milliarder kroner. Deretter fulgte Østlandet utenom Oslo, Vestlandet og Sørlandet, som hver økte med nær 700 millioner kroner. Blant fylkene var det Nordland og Vestland som økte mest i kroner fra 2023.

Verdiskaping per innbygger
Selv om 76 prosent av verdiskapingen skjer på Østlandet og Vestlandet, bor også 77 prosent av befolkningen der. Verdiskapingen per innbygger er dermed jevnere enn statistikken tilsier ved første øyekast. Det skapes store verdier over hele landet, og Nord-Norge, Trøndelag og Sørlandet har økt sine andeler av verdiskapingen med 2,4 prosentpoeng siden 2018.
Utenom Svalbard, som kan skilte med hele 200 000 kroner i reiselivs-verdiskaping per innbygger, så skiller Oslo seg ut med over 43 000 kroner. Ellers i landet er det Nord-Norge som er førende med nesten 30 000 kroner per innbygger i snitt, fulgt av Vestland som ligger på landsgjennomsnittet med omtrent 21 000 kroner.

Vekst i alle bransjer
Verdiskapingen vokste i alle bransjene i reiselivet: transport, overnatting, servering, formidling, og kultur og underholdning. Transport er fortsatt størst av disse med 40,2 prosent av verdiskapingen, etterfulgt av servering og overnatting med henholdsvis 26,7 og 15,9 prosent.
Sammenlignet med 2018 har verdiskapingen i reiselivet økt med 18 milliarder kroner, og alle bransjer har vokst med tosifret antall prosent.
Flest jobber med servering
I antall ansatte er det servering som er størst – nesten halvparten av landets reiselivsjobber hører til der. Men fordelingen mellom heltids- og sesong- og deltidsstillinger er ulik i disse bransjene, så verdiskaping per ansatt strekker seg fra 292 000 kroner i servering til over en million kroner i transport.

