Nytt Global Growth-program: Natur og kultur for DACH-markedet

Innovasjon Norge lanserer nå et nytt eksportprogram i Global Growth-serien, denne gangen rettet mot det tysktalende markedet (DACH): Tyskland, Østerrike og Sveits. Programmet er spesielt utviklet for reiselivsbedrifter som tilbyr natur- og kulturbaserte opplevelser, og som har ambisjoner om internasjonal vekst.
Dame som spiser suppe ute i naturen
© Stine & Jarlen / Visit Norway

– Vi ser at det tysktalende markedet har en sterk interesse for kombinasjonen av natur og kultur, og at bærekraft er en helt avgjørende faktor i reisevalgene deres. Dette gjør markedet særlig relevant for norske reiselivsbedrifter, sier Aase Marthe J. Horrigmo, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Skal bidra til helårsturisme

Programmet varer i ti måneder, fra november 2025 til august 2026, og gir deltakerne verktøy, nettverk og markedskompetanse for å lykkes i DACH-regionen. Søknadsfristen er satt til 30. september, og deltakeravgiften er mellom 30 000 og 45 000 kroner.

– Vi vet at turoperatører i dette markedet har stor tro på at gjestene er villige til å reise utenom høysesong dersom produktene fremstår som attraktive og tilgjengelige. Dermed åpner det seg et stort potensial for helårsopplevelser i Norge, sier Horrigmo.

Ser etter kvalitet og bærekraft

For å delta i programmet må bedriftene dokumentere at de jobber etter prinsipper for ansvarlig næringsliv og har et bevisst forhold til bærekraftsrisiko.

– Natur og kultur er selve kjernen i den norske merkevaren som reisemål. Med dette programmet ønsker vi å gi bedriftene kunnskapen og støtten de trenger for å styrke sin posisjon i et marked med høy betalingsvilje for kvalitet og bærekraft, sier Horrigmo.