Prosjekteier og prosjektleder
Prosjekteier
Frem mot førstegangs merking etableres et eget prosjekt. Prosjekteier- og leder har ansvar for oppstart, gjennomføring og fremdrift. Ansvarlig for prosjektet er primært destinasjonsselskap, eller eventuelt næringsselskap eller aktører med tilsvarende organisering, med ansvar for reiselivsutvikling i et bestemt geografisk område, mens prosjektleder er selve navet i prosjektet. Det er prosjekteier som engasjerer prosjektleder, som har det operative ansvaret for prosjektet. Prosjekteier setter også sammen en kompetent og relevant styringsgruppe som prosjektleder rapporterer til.
Prosjektleder
Prosjektlederansvaret innebærer gjennomføring av beslutninger foretatt i styringsgruppen, involvering og mobilisering, koordinering av oppgaver og leveranser, gjennomføring av undersøkelser og dokumentasjon i portalen. Prosjektleder er ansvarlig for å utarbeide en prosjektplan for prosjektet.
Prosjektleder bør brenne for bærekraftig reiseliv, og ha relevant erfaring ogkompetanse innen, reiseliv, miljøarbeid/bærekraft og reisemålsutvikling/lokalsamfunnsutvikling. Å kjenne til reisemålet og ressurser som er involvert og/eller som bør involveres i arbeidet, vil være en styrke.
Det er mange oppgaver som skal løses, og oppgavene strekker seg fra motivasjon/mobilisering av andre til oppgaver knyttet til gjennomføring av undersøkelser, analyser og forberedelse til leveranse. Oppgavene krever ulike kompetanseområder, og det vil være en klar styrke at man både har engasjementet og evnen til å se det store bildet – og ha fremdrift på detaljene. Prosjektleders evne til å samordne og motivere andre er viktig for et vellykket prosjekt.
Beskrivelse av arbeidsprosessen gir mer innsikt i konkrete oppgaver og leveranser, og Prosjektlederprosessen (PLP) fra Innovasjon Norge beskriver mer utfyllende prosjekteier- og leders rolle. Her finner en også råd og veiledning om organisering av prosjekt generelt.
Etter førstegangs merking vil arbeidet i merkeordningen i større grad gli inn i driften av reisemålet, der roller og ansvar gjerne fordeles mellom deltakerne i destinasjonsledelsen.
Kvalifisering
Det anbefales å engasjere en lokal prosjektleder for å sikre at kunnskapen etter prosjektgjennomføring blir igjen på reisemålet. I prosjektlederrollen er det en fordel å kjenne de lokale forholdene. Viktig for gjennomføring er god kontakt mot reiselivet og god kontakt mot kommunen. Samarbeid og evne til å få folk med i prosessen avgjør ofte hvor sterk forankring og hvor gode effekter prosjektet gir.
Det er også viktig å finne en god kombinasjon av prosjektleder og prosessveileder slik at styrker og ekspertise kan utfylle hverandre. Kompetanseheving som GSTCs kurs i Sustainable Tourism tidlig i prosessen kan styrke prosjektleder i arbeidet som kommer.
Prosjektleder kan enten være en ansatt i destinasjonsselskapet e.l. som frigjøres fra andre oppgaver i prosjektperioden, eller en ekstern ressurs som leies inn i perioden.